Blogger news

Selasa, 29 Mac 2011

Lagu Rakyat - Identiti Bangsa Malaysia!!!


Assalammualakum, semua!!! Lama aku tak membebel weyh. hahahahaha. Memandangkan dah lama aku tak bercerita & bertindak sebagai penglipur lara masakini, so ada kesempatan pada malam ni aku pun terasa nak buka satu topik yang aku rasa memang rare dipersoalkn oleh orang-orang/pemuda-pemudi masakini, iaitu Lagu Rakyat.

Actually, semua persoalan ni bermula bila aku tengah-tengah bosan dikala malam kesepian. Kesunyian yang mencengkam kalbu memaksaku untuk bertindak mencari ssesuatu yang ceria. So, datangla tabiat asal aku dengan suka melayari youtube. Sewaktu duk girang melayan lagu Nirmala (AJL Version), aku terperasan di bahagian sidebar ada tertulis link medley lagu-lagu rakyat yang dinyanyikan Siti Nurhaliza di Royal Albert Hall, London.



Nak download?: Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall,London - Medley Lagu Rakyat

Dah tengok?? Best kan?? Time ni, tak pasal-pasal aku terjoget sorang-sorang coz lagu medley ni memang "hidup". Penuh ceria. Memang lagu rakyat yang asli. Disebabkan pasal ni jugak, aku buat reserach sedikit mengenai lagu-lagu rakyat di seluruh negeri di Malaysia. Memang enjoy bila kita menyelusuri asal usul kita. Macam lagu Embun Sok Sek, Patendu Patende, Watiman Landak & macam-macam lagu rakyat yang lain, memang agak jarang didengari pada masa sekarang kecuali waktu-waktu kemerdekaan& keramaian setempat. Pendapat aku, generasi muda sekarang kurang didedahkan dengan lagu rakyat. Macam aku waktu sekolah rendah dulu, lagu rakyat yang cikgu aku pernah ajar macam Anak Itik Tok Wi, Jong Inai, SuriRam & banyak lagi. Tapi, kenapa lagu-lagu rakyat kini macam agak asing pada generasi muda? Bila aku tanya pada adik aku& kawan-kawan aku, rata-rata jawapan macam agak menghambarkan. Senang cakap, masing-masing tak tau lagu rakyat negeri masing-masing(termasukla aku).

Meskipun lagu-lagu rakyat kian dilupakan, namun kita generasi muda masih belum terlambat untuk mengetahui asal usul kita yang unik ini.

Lagu Rakyat Terengganu: Patendu Patende


Lagu Rakyat Kelantan: Wau Bulan


Lagu Rakyat Negeri Sembilan: Dendang Umpan Bocek


Lagu Rakyat Pahang: Walinong Sari


Lagu Rakyat Sarawak: Putri Santubong


Lagu Rakyat Perlis: Canggung


Lagu Rakyat Kedah: Cinta Sayang


Lagu Rakyat Perak: Hadrah


Lagu Rakyat Melaka: Dondang Sayang


Lagu Rakyat Sabah: Jambatan Tamparuli


Lagu Rakyat Johor: Tanjung Puteri


Lagu Rakyat Selangor: Keroncong Selangor


Berikut diantara lagu-lagu rakyat negeri di seluruh Malaysia yang dapat aku cari di youtube. Ada diantara aku rasa bukan lagu rakyat memandangkan kekurangan sumber video untuk dibuat tontonan. Apapun diharap entry ni dapat digunakan untuk menambahkan pengetahuan disamping meningkatkan semangat nasionalisme untuk mengenali siapa diri kita sebenarnya.

PS: siapa-siapa yang ada info mengenai lagu-lagu rakyat, sudila kita berkongsi beramai-ramai di wacana ini...

"Searah menyusun gerak
Gerak tari gerak sejambak
Sungguh indah seni pusaka
Bagai wajah penyeri rupa
Tersurat bicara rahsia

2 ulasan:

Pages

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...