Blogger news

Rabu, 9 Januari 2013

Anugerah Juara Lagu Ke-27: Review Persembahan & Keputusan!!



Assalammualaikum!! Kita bersua kembali di bulan januari 2013 kembali. Well, this is 1st entry of 2013. Itulah, masa selalu tak mengizinkan PL untuk aktif berblogging. Banyak perkara yang PL boleh kongsi. InsyaAllah kalau diizinkan, PL akan terus berblogging lagi kerna menulis itu passion PL.

Anugerah Juara Lagu Ke- 27 baru berlangsung dengan jayanya. Sebagai pemerhati & pengulas muzik tak bertauliah (hahaha:D), AJL adalah acara wajib PL untuk tonton. AJL adalah anugerah berprestij yang mengiktiraf bakat-bakat seni dan juga menjadi tanda pengukur untuk menentukan kemajuan industri muzik di Malaysia. Sebab itu, PL agak teruja setiap kali AJL. Baiklah, sekarang ini PL hendak berkongsi dengan kalian mengenai pandangan PL terhadap setiap persembahan dan lagu yang dipertandingkan. Pada tahun ini, sebanyak 12 lagu yang diiktiraf diantaranya terbaik sepanjang tahun 2012. Setiap lagu mempunyai sisi menarik dan keunikkan sendiri. 10 orang juri dipilih & uniknya sistem penjurian kali ini dimana ada juri-juri didatangkan khas dari Indonesia dan Singapura turut sama mengadili. PL berpendapat, sistem penjurian ini sangat bijak dan saksama kerana ini dapat mengelakkan berlaku ketidakadilan dan kata-kata sumbang mengenai sistem penjurian, memberi suatu taraf dalam penilaian kualiti sesebuah lagu mengikut antarabangsa, memperkenalkan bakat-bakat Malaysia ke luar negara dan dapat menjalinkan persahabatan diantara indsutri muzik negara Singapura dan Indonesia.

OMBAK RINDU : ADIRA Ft. HAFIZ
-Opening yang dijangka. Aaron Aziz jadi penambat hati penonton & idea sama seperti tahun lepas(Remy Ishak dalam persembahan Kisah hati). Susunan orchestra dipuji kerana berjaya menbangkit mood persembahan. Latar graphic macam tidak bersesuaian ngan mood lagu. Paduan vokal kedua-dua kdengaran tidak begitu harmoni. "Ending"nya juga seolah-olah meniru gimik persembahan Kisah Hati, dimana Alyah memeluk Remy Ishak. Cuma bezanya, Adira didukung Aaron Aziz. So cliche~~

PATAH SERIBU : SHILA AMZAH
-Opening yang menarik. Ternyata puisi yang dilafaz brjaya menbangkit mood persembahan. Shila brjaya membawa PL mnjadi turut sayu. Kawalan vokalnya nampak matang, mnunjukkn kedewasaannya didalam indsutri ini. Biarpun persembahannya nampak ringkas, namun berjaya memikat hati dngan penghayatannya. Kudos Shila!!

SIMETRI : HAZAMA Ft AMY SEARCH
-OMG!! Pembukanya yang seperti yang dijangka & SUPERB!! Showmanship dijangka dari seorang Rockstar!! Namun, terlalu banyak pelakon pentas menyebabkn adakalanya Amy Search & Hazama agak tenggalam kehadirannya. Tapi, kostum yang digayakan kedua-duanya amat menarik. Kawalan vokal juga mantap.

IDOLA : LAN & THE TYPEWRITER
-Opening yang berjaya menarik perhatian!! Kostum, mekap, penataan konsep yang memang awesome!! Vokal Azlan tak boleh dinafikn kehebatannya!! Cuma, yang agak mengelirukan apa yang ingin ditunjukkan/diterangkan oleh Costume Player yang memakai baju Jalur Gemilang tu? Ke hulu hilir mengikut Lan? Apapun, enjoy!!

PELANGI SENJA : STACY
-Penataan pentas yang memukau dengan latar belakang seperti lagunya. Sungguh dramatik dan mngasyikkan. Kali ini, Stacy nampak brhati-hati melantun vokalnya, tidak seperti persembahannya ketika semi-final. Tetapi, adakalanya mungkin terlalu mengawal nampak seperti "playsafe". Namun, keseluruhan persembahan ternyata Stacy berjaya menampilkan kelainan dirinya berbanding kebiasaannya. Syabas!!

LAGU : BO (BEDROOM SANCTUARY)
-Opening yang penuh warna-warni. PL menyukainya kerana ia adalah satu persembahan yang ringkas sebenarnya, namun ia berjaya mngangkat keindahan liriknya yg indah & ceria. sekaligus berjaya membuat PL tersenyum & sing along sambil menyaksikan persembahannya. Lagu ini sememangnya tidak memerlukan vokal yang lantang, cuma perlu penghayatan dan semangat ceria utk mmbawanya...hahaha. I luv it!!!

TANPAMU : AMIR JAUHARI
-Accapella opening= fresh& creative idea!! Bersesuaian dengan tema "eksperesi seni", tema pentas adalah galeri seni. Fun performances. Setiap musician: drummer, gitaris, back-up singer & setiap orang dipentas berjaya mng"happening"kan. Ternyata masing2 brsemangat memberi persembahan yang terbaik. Namun, melodi instrument trnyata lebih kuat, telah menenggelamkan vokal Amir yang serdahana & relaks.

TEMAN PENGGANTI : BLACK Ft RJ
-Jazz noir+ orchestra berjaya mengbangkitkan nuansa kesedihan pada lirik lagu ini. Idea pentas berputar agak unik kerana pertama kali digunakan dalam pentas AJL. Biarpun berlainan genre dan cara pembawaan lagu, keserasian antara Black dan RJ ternyata berhasil. Vokal mereka ternyata berpadu dengan baik ketika pngakhiran lagu. Keseluruhan, ke"sedihan"nya memukau.

TERUKIR DI BINTANG : AIZAT
-Biarpun digantikn oleh Aizat, entah mngapa lagu ni boleh "suit" dgn Aizat dgn baik sekali. Aizat kelihatan berjaya mencairkn ramai gadis-gadis dengan renungannya. Penampilannya ternyata berlainan dari kebiasaannya. Mengingatkan PL pada Allahyarham P.Ramlee didalam filem "Penjodohan" mendendangkan lagu "Hujan Di Tengah Hari". Vokalnya agak santai, bersesuaian dengan keserdahanaan dan keindahan melodi. Tema "Romantik di Paris" berjaya mengbangkitkan nuansa romantik. Terasa seperti sedang brcuti di Paris!!

KU AKUI : HAFIZ
-Hafiz terlalu mendalami dan menghayati lagu ini. PL turut terbawa merasai jiwa lagu ini. Semangat lagu ini meningkat selepas "bridge" berjaya meresap ke dalam jiwa PL. Hafiz berjaya meruntun hati PL dengan prsembahannya & PL turut mendengar bahawa Hetty Koes Endang(selaku juri jemputan) memberi standing ovation kepada Hafiz!! Sememangnya vokalnya stunning!!

ANDAIKU BERCINTA LAGI: MOJO
-Konsep "Glorious Mozart" berjaya memukau PL. Penampilan Marsha Milan Londoh sebagai Soprano Singer memang tepat & bersesuaian dengan vokalnya. Vokal Aweera sepatutnya dipuji, untuk penampilan pertama di pentas AJL. Biarpun lantang, namun jelas kedengaran setiap perkataan. Namun, nampak kurang penghayatan. Mungkin ingin mmberi lebih penumpuan pada kawalan vokalnya. Namun, agak mnarik jikalau orchestra ala2 Mozart itu dipanjangkan sehingga penghabisan lagu, bukan hanya pada permulaanya sahaja.

ANAK KAMPUNG: JIMMY PALIKAT Ft ONE NATION EMCEES
-Biarpun lagu bergenre pop+hip hop, elemen-elemen etnik seperti Dikir Barat, Sumazau, Ngajat berjaya diserlah & brjaya menjadikan lagu ini lebih istimewa. Melihat persembahan mereka mengingatkan PL pada Noraniza Idris. PL rasa, AJL ptut mengembalikan zaman kegemilangan pop etnik kembali. Vokal kedengaran brsahaja & serdahana. Namun, menghiburkan & menarik!!

Sekian ulasan mengenai setiap persembahan. PL juga turut menyenaraikan pemenang-pemenang pada malam itu:
PERSEMBAHAN TERBAIK: TEMAN PENGGANTI (BLACK Ft RJ)
VOKAL TERBAIK: KU AKUI (HAFIZ)
3rd: KU AKUI (HAFIZ)
2nd: IDOLA (LAN & THE TYPEWRITER)
1st: TERUKIR DI BINTANG (AIZAT)

PL mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Yuna & Aizat yang berjaya memenangi hati-hati juri professional sehingga lagu Terukir Di Bintang berjaya diangkat menjadi Lagu Terbaik di AJL Ke-27. Semoga kemenangan mereka mampu membuka dan memberi ilham pada pemuzik-pemuzik di tanah air untuk menghasilkan karya yang bermutu.
TAHNIAH YUNA & AIZAT DIATAS KEMENANGAN ANDA!!!

all the picture, thankzz to:
OFFICIAL PAGE AJL27
OH MEDIA
OFFICIAL FB PAGE AIZAT AMDAN

4 ulasan:

  1. Gambar last tu, tuan blog ni ke dgn yuna? hehe sorry tak cam lagi :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. a,ah..hahahaha..almaklumla, sejak dah keje ni muka naik tembam skit..hahahaha

      Padam
  2. kesian kat aweera, suara hilang last performance

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin sebab tu juga Mojo tak memenangi apa-apa pada malam tu..Biarpun lagunya hebat macam mana sekalipun, tapi persembahannya kurang penghayatan & feel lagu tak sampai pada penonton dan juri, bagaimana hendak menjulang juara?

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...