Blogger news

Khamis, 17 Mac 2011

Isu Karikatur Tsunami: Berita Harian, siap-siaplah kemungkinan bangkrap lepas ni..

Assalammualaikum, semua. Dah lama kita tak bersua di arena blogging ni kn? Well, sekarang ni aku tak boleh memberikan tuntutan penuhla terhadap blog aku. Bukan dah tak minat lagi, juz kekadang teramat sibuk+penat dengan kehidupan seharian. Tapi, takpelah, kalau ada masa, aku updatela. ok??

Sekarang ni berbalik pada isu headlines kat atas ni. Aku rasa, ini 1st time berlaku dalam dunia kewartawanan Malaysia & perkara yang amat tergempar serta memalukan yang pernah berlaku kat Berita Harian, yakni antara media cetak yang terulung di Malaysia.


thanks to Ameno: klik sini
Untuk makluman, karikatur ini telah disiarkan di Berita Harian pada 13 Mac yg lepas. Well, mungkin kita memandangkan karikatur ni sebagai bahan jenaka. Yelah, kalau Ultraman sendiri duk lari lintang pukang waktu tsunami datang, mungkin ada diantara kita tergelak sakan sekarang ni. Tetapi, apabila kita memandang dari perspektif salah seorang mangsa tsunami yang kehilangan harta, keluarga, segala-galanya, karikatur ni mungkin membawa maksud penghinaan & ketidakpekaan terhadap kesedihan & kesusahan oleh kita sebagai mangsa. Sekarang ni, isu karikatur ni sekarang hangat diperkatakan di salah sebuah media penyiaran terkemuka dunia, CNN. Bayangkan imej Malaysia yang selama ini digembar-gemburkan dengan imej rakyat timur yang beradab sopan & berbudi bahasa, tiba-tiba ada berita yang bukan sahaja mencalar imej Malaysia serta rakyatnya, bahkan menjadi isu ketegangan hubungan 2 hala Jepun & Malaysia?? Lagipun, Berita Harian antara wacana penghubung yang selama ini menjadi diantara ikon imej kewartawanan Malaysia.
Sememangnya, isu ini sepatutnya jangan diambil remeh dalam menjaga imej ketamadunan bangsa 1Malaysia. Lantaran dari isu karikatur ini, Berita Harian bukan sahaja menerima kecaman dari dalam negara, malahan turut menimbulkan kemarahan dari luar negara.



Ternyata, isu yang cukup memalukan ini seharusnya diselesaikan secepat mungkin dengan penyiaran ucapan mohon maaf secara terbuka oleh pihak editor, kartunis serta pihak yang bertanggungjawab dalam kes ini. Semoga insiden ini mampu menjadi pengajaran kepada kita agar lebih peka & sentiasa memikirkan hal kepelbagaian persepsi dari seluruh seantero dunia, memandangkan segala-galanya terlalu cepat & mudah untuk dikongsi melalui media internet.

“kerana nila setitik, rosak susu sebelanga”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pages

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...