Blogger news

Jumaat, 18 Januari 2013

Resipi Orang Bujang: Mee Maggi Ala Ladna



Assalammualaikum, semua. Urmm, tentu ada diantara kalian yang penat bekerja, bukan? Almaklumlah, macam PL yang bujang ni. Balik kerja je, mesti rasa penat dan lapar. Nak masak sedap-sedap, kena pulak nak berjimat. Lagilah kalau duduk KL. Macam semua benda nak kena catu. So itulah, kadang-kadang sebagai langkah berjimat, PL selalu masak sendiri di rumah. Dapat jimat sedikit, bukan? Untuk resipi ulung kalinya dalam blog Izzy Izzudin..Penglipur Lara Bercerita ni, PL akan tunjukkan satu resipi yang mudah, sedap, plus ringkas: Mee Maggi Ala Ladna.

Sesuailah nak kata resipi orang bujang. Terlalu simple, tapi sedap sebab rasanya ala-ala Mee Ladna. So pada mereka-mereka yang suka Mee Ladna bolehlah mencuba resipi ni. Bahan-bahan dia pun mudah nak jumpa & murah. So, bahan-bahannya adalah:

Bahan-Bahan:
Mee Maggi Perisa Ayam (sebungkus, tapi terpulanglah pada kalian nak buat berapa banyak)
Telur (Sebutir)

Bawang Putih (3 ulas, hiris)
Bawang Besar (sebiji, hiris)
Lada Cili Padi (3 tangkai, hiris)
Halia (Setengah inci, dititik)
Isi Ayam (Dalam artikel ni, PL tak tambah ayam sebab kehabisan. Haha)

Minyak Bijan
Sos Tiram (Sesudu)
Tepung Jagung (Sesudu, dilarutkan dalam air bersama perencah Mee Maggi)

Kobis (Terpulang pada citarasa. Kalau nak ganti Sawi pun takde masalah)
Cendawan Cina (Rendam terlebih dahulu sehingga kembang. Terpulang pada citarasa. Boleh sama ada nak tambah atau tak)

Cara-cara:

1. Sediakan bahan tumis(bawang besar, bawang putih, halia, cili padi) terlebih dahulu. Sementara tu, boleh rebus Mee Maggi (jangan buang perencah dia!!). Bila dah lembut mee, toskan dan biarkan.

2. Panaskan minyak bijan. Setelah panas, tumiskan bahan-bahan tumis tadi. Setelah naik wangi, masukkan pula isi ayam tadi dan gorengkan bersama bahan-bahan tumis tadi. Sementara itu, panaskan minyak lain untuk menggoreng mee.

3. Sementara menunggu isi ayam separa masak, kacau telur dan gaulkan bersama mee. Setelah sebati, gorengkan mee sepantas mungkin supaya mee tidak terlalu menyerap minyak dan supaya menjadi garing. Selepas itu, cepat-cepat toskan mee yang digoreng. Biarkan.

4. Setelah isi ayam masak, masukkan pula air tepung jagung yang telah dibancuh bersama perencah Maggi. Masak sehingga sedikit mengelegak.

5. Apabila sedikit mengelegak, masukkan sesudu sos tiram dan kacau. Selepas itu, masukkan pula sayur kobis dan cendawan cina. Biarkan sehingga mengelegak.

6. Setelah kuahnya siap, siramkan kuah ke atas mee garing yang disediakan diatas pinggan. Siap dihidang & enak di makan sementara masih panas!!

Hah?? Amacam? Senang tak resipinya? Apalagi, cubalah!! Lepas ni, bolehlah kalian memcuba dan memberi pandangan dan komen. Hahaha. Selamat mencuba!!

5 ulasan:

  1. Balasan
    1. hehehe....terima kasih, mak cik nur...

      Padam
  2. Saya suka buat maggi kung fu style..

    BalasPadam
    Balasan
    1. owwhh...kalo cmtu, nnti ada masa aku akn tunjukkn pulak resipi mee maggi ala kantonis..stay tuned!!

      Padam
  3. Boleh tak kalau nak masukkan anak jagung dalam maggi ayam ?

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...