Blogger news

Sabtu, 12 Januari 2013

Mukadimah Tukang Masak Amatur



Assalammualaikum, semua. Semua nampak gambar-gambar masakan diatas? Semuanya hasil masakan PL. Hehe. Pertama kali dalam sejarah, PL berani nak post something about masakan. Sebenarnya, bukan kali pertama PL memasak & hobi PL sememangnya suka memasak. Tapi, itulah. Mungkin agak PL ni merendah diri sikit kot. Orang kata PL pandai memasak pun PL tersipu-sipu malu (Ahakzz...XD). Well, PL sebenarnya memang ada belajar memasak bermula dari zaman budak-budak lagi. Almaklumlah, kecik-kecik adik beradik PL selalu ajak main masak-masak(adik beradik PL semua perempuan yek. Bila Allahyarhamah k'ekin meninggal, baru dapat adik lelaki seorang). So bila mula tingkatan 1, PL sendiri belajar memasak dari Mak sebab kononnya nak belajar berdikari, tak nak susahkan Mak. hehe.

Resipi pertama yang PL belajar daripada Mak ialah Nasi Goreng Cina(waktu tu, ni menu favorite PL). PL suruh Mak PL standby kat sebelah, konon-konon macam buat Assesment la. haha. So, PL ingat lagi macam mana Mak PL ajar cara-cara tumbuk ikan guna lesung batu, cara nak potong bawang, macam mana nak bezakan serbuk lada sulah dengan serbuk lada hitam, cara nak kopek ikan bilis(buang bahagian hitam kat perut ikan bilis)& setiap kali basuh bahan masakan, jangan lupa selawat atas nama Nabi S.A.W 3 kali. Waktu tu, rasanya Allah S.W.T je tau macam mana "excited"nya belajar memasak. Bila dah siap, bagi Mak rasa dulu. Mak komen, ok jek. hoho. Lepas tu, PL pulak merasa air tangan PL yang pertama kalinya. Bila dah rasa, terasa macam kekurangan sesuatu. Tak sama macam Nasi Goreng Cina yang Mak selalu buat, walhal dah ikut habis stail Mak. Bila difahamkan, baru kita tau tiada masakan yang setanding masakan Mak kita sendiri. Selama kita membesar, kita dah biasa rasa masakan Mak kita. So bila kita rasa masakan kita, walau macam mana sekalipun kita tetap akan cakap masakan Mak juga yang paling sedap di dunia kerana kita membesar dengan air tangan dan suapan dari ibu kita. I LOVE u, MAK!!


Sejak dari itu, PL akui telah menemui jiwa dan hobi PL terbaru iaitu masakan. Sejak dari itu, buku dan majalah masakan jadi bahan tatapan. Selalu juga PL belajar memasak sendiri. Almaklumlah, dah yakin diri sendiri waktu tu. Mak pun dah bagi kepercayaan kat Pl untuk memasak sendiri. Kakak-kakak PL pun selalu suruh PL memasak sebab diorang tak se"rajin" PL nak memasak kot & PL suka pelbagai resipi pelik-pelik. hahaha. PL juga seorang yang suka bereksperimen. Kalau masak Mee Maggi, PL takkan masak Mee Maggi tu kosong-kosong. Mesti ada tambah something lah. Tak kisahlah tambah cili k, sayur, santan, fish ball, tauhu, serai, daun limau purut, keju, apa-apalah untuk menambah perisa. Lepastu, cara masakan pun pelbagai: masak secara berkuah, goreng, bakar dengan microwave. Paling best, pernah buat Maggi Kari Ala Ramen(Mee Jepun). Haha.

Sepanjang Pl belajar memasak ni, Alhamdulillah tak pernah lagi berlaku insiden-insiden teruk. Mungkin PL seorang yang teliti, so takde kes lagilah terpotong jari ke (pernah jugak hampir nak terpotong sebab nak belajar cara potong Julienne), dapur meletup ke, peralatan pecah ke (pernah sekali, itupun terlupa periuk kaca yang panas tak boleh terus rendam dalam air). Setakat terkena minyak panas meletup tu perkara biasalah waktu-waktu mengoreng (terutama, menggoreng telur). Tapi, PL tetap suka memasak sehingga hari ini.

PL akui, ada orang memandang serong pada PL kerana suka memasak. Pelik betul, zaman moden macam ni pun masih nak berpegang pada idea ortodoks (kononnya memasak ni kerja orang perempuan & lelaki suka memasak ni lelaki lembut). Lagilah pada waktu tu, Dato Chef Wan agak terkenal dengan style "mak cik kepoh" (ada sesetengah ibu bapa menakut-nakutkan anak lelaki mereka yang suka memasak: Bila dah besar nanti, nanti jadi lembut-lembut mcam Chef Wan). PL juga mengaku pernah diejek lembut kerana suka memasak. Huh, teruk betul. Tapi, nasib baik PL bukanlah seorang yang mudah tunduk pada kata-kata orang.Adoi!! PL tak tau nak cakap macam mana. Biasalah, kita mana boleh menahan mulut orang. Bagi PL, perkara dan ideologi bodoh ini perlu dihentikan segera.

Kita mungkin tidak sedar, terutama ibu bapa yang selalu menakut-nakutkan anak-anak mereka dengan cara begini sebenarnya anda telah pun "membunuh" sifat berdikari, berani, ingin tahu anak-anak anda. PL sendiri pernah terbaca suatu aritkel mengenai pendidikan keluarga iaitu "Cara untuk membesarkan anak-anak dengan yang betul". Sebenarnya, kita tidak harus menghentikan sifat ingin tahu kanak-kanak yang terutamanya dalam proses tumbesaran. Kanak-kanak begini seharusnya didedahkan dengan pelbagai bahan bantu belajar, agar dapar dikenalpasti kecenderungan dan minat anak anda & sekaligus dapat membantu anda untuk memahami bakat dan keistimewaan anak anda sendiri. Jika anak anda dikesan suka memasak, nasihat PL adalah sentiasa berada disisi anak anda untuk memahami dunia masakan. Untuk permulaan, biarkan anak anda menolong kecil-kecilan dengan tidak melibatkan instrumen memasak yang bahaya seperti membasuh buah-buahan, menyediakan pinggan. Pabila berganjak ke sekolah rendah, barulah diajarkan sedikit sebanyak mengenai dunia masakan. Pada waktu itu, pastikan anda sentiasa disisi anak-anak anda & mengawasi cara-cara mereka menggunakan instrumen masakan (Kini, banyak instrumen masakan yang dibuat khas untuk kanak-kanak ada dijual). Pada usia ini, mereka sudah boleh diajar untuk melakukan teknik-teknik mudah seperti menganyak tepung, memukul telur, membancuh minuman, menggoreng. Ajar mereka melakukan resipi-resipi mudah seperti sandwich, menggoreng keropok, nugget, cupcake dan lain-lain. Anda tidak boleh menghalang perkembangan anak-anak anda. Tapi, apa yang boleh anda boleh buat adalah sentiasa berada disisi anak-anak anda untuk "memandu" mereka untuk membezakan perkara baik dan buruk sehinggalah mereka dewasa.

Panjang pula mukadimah PL ni. Haha. Alangkah terujanya untuk membawa blog PL ini ke satu tahap istimewa. InsyaAllah, selepas ini terasa senang di hati Pl untuk berkongsi resipi-resipi masakan yang PL rasa mudah untuk di praktik untuk golongan muda@bujang. Kini, golongan bujang tiada lagi alasan untuk sentiasa meratah nasi bungkus di luar sahaja. Kebaikkan juga anda boleh berjimat dan mengasah bakat anda didapur. Suatu hari nanti, anda juga boleh memasak untuk keluarga anda juga. Teruskan membaca di Izzy Izzudin..Penglipur Lara Bercerita!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...