Blogger news

Selasa, 13 Disember 2011

Kisah Disebalik Header Blog Izzy Izzudin..Penglipur Lara Bercerita 2011 part 1

"Di setiap gambar, ada lagu" Yuna


Assalammualaikum, semua. Terima kasih pada korang semua yang sanggup blogwalking kat blog aku yang tak seberapa ni. Kalau korang perasan, blog Izzy Izzudin..Penglipur Lara Bercerita ni dah mengalami pelbagai penukaran dari segi header, theme blog mengikut suatu peristiwa dan keadaan. Well, tentu ada cerita di sebaliknya kan? So, untuk entry khas untuk mengimbau perjalanan 2011 penjenamaan blog Izzy Izzudin..Penglipur Lara Bercerita, tentu aku boleh ceritakan serba sedikit kisah disebalik header blog.

Walaupun aku adalah seorang bakal Radiographer, tapi aku bukanlah Photographer. Gambar-gambar cantik semua header-header blog aku ni ditangkap secara tak sengaja cantik oleh saudara-mara/kawan-kawan aku. But, process editing picture semua dibuat oleh aku. Aku akan memilih gambar yang terbaik untuk dibuat header. Tentang pemilihan gambar, aku memilih berdasarkan mood& cerita yang aku nak sampaikan. sekaligus, boleh menarik blogwalker untuk stop-by kejap untuk melihat intisari blog aku. Process editing pulak, gambar-gambar yang dipilih tadi akan di"edit" untuk menaikkan seri & menyerlah personaliti aku dalam setiap gambar. Ada jugak yang tanya, apa perisian aku guna untuk editing pic ni? Actually, aku tak menggunakan mana-mana perisian khas editing pun selain Picasa dan laman web khas Picture Editor, Picnik untuk meng"edit" setiap header aku. So, memang interesting jugaklah bila kita meng"edit gambar ni. Sedikit sebanyak menguji kreativiti korang untuk menghasilkan gambar yang menarik & mampu menyerlahkan cerita di setiap gambar.

Header COUNTDOWN 2011: PENJENAMAAN SEMULA BLOG IZZY IZZUDIN..PENGLIPUR LARA BERCERITA


Alkisah gambar ni adalah ditangkap oleh aku sendiri dengan menggunakan timer. hehehe. Time ni aku juz guna kamera VGA handphone Sony Ericson K320i. Lokasi pengambaran ni pulak bertentang dengan sebuah bangunan masjid berhampiran jalan besar antara Kuantan & Kuala Terengganu. Actually, aku pun tak tau nama masjid tu apa coz waktu tu aku macam mamai baru bangun tidur lagi. hah, yerr...lupa nak beritahu yang gambar ni actually ditangkap pada awal suboh pukul 5.45 pagi. Time ni, aku tengah sertai rombongan pengantin Kak Chik ke rumah pengantin belah lelaki di Kuala Terengganu. Idea nak capture gambar ni pun waktu tu juz sebab terasa macam cantik pulak pemandangan masjid ni pada waktu suboh. So, sementara menunggu saudara-saudara aku yang lain selesai solat suboh, aku pun tangkap jela gambar aku yang memandang masjid. Seperti yang dijangka, kalau dah guna kamera murahan, memang kualiti gambar mesti hancur. So, sayang betul lak bila latar belakang masjid tu tak nampak langsung kecuali cahaya lampu spotlight dari setiap menara masjid. Nak tak nak, terpaksa la aku mengeditnya dengan melebihkan sedikit kontras & menambah highlight. Hasilnya, latar belakang masjid tu terus nampak seolah-olah gambar ni ditangkap di stadium. huhuhu. nice work rite? Gambar ni digunapakai pada bulan 12 tahun lepas, dimana usaha untuk penjenamaan kembali blog aku ni selepas hampir 2 tahun terabai.

Header JANUARI-FEBRUARI: SPRING TIME AT CAMEROON HIGHLANDS


Gambar ni pulak ditangkap oleh abang ipar aku sewaktu kitorang sekeluarga trip to Cameroon Highland, Pahang. Time ni, waktu riang ria bertambah gila dengan abang ipar aku yang masing-masing gila poseur bila time tangkap gambar. hahahahaha. Gambar ni ditangkap dengan kamera Sony Ericsson(aku tak ingat siri berapa handphone dia). Lokasi gambar ni adalah di Taman Kebun FAMA yang terletak di Tanah Rata, Cameroon Highland. Gambar ni jugak antara gambar favorite aku coz segala mengenai gambar ni sesuai dari segi attire, latar belakang, warna memang cantik. Bila di edit pun still cantik lagi. Gambar ni jugak aku selalu gunakan dalam presentation aku, gambar theme untuk handphone aku, pic profile FB aku & gambar ni jugak aku gunakan sebagai pengenalan pentas sewaktu pertandingan MAHSA IDOL dulu. Memang gambar ni serbaguna la bagi aku.

Header MAC-APRIL: FESTIVAL AT I-CITY, SHAH ALAM


Ok, cerita pasal gambar ni pulak. Gambar ni ditangkap di I-City, Shah Alam. 1st time aku pergi sana& idea aku memang nak cari gambar header baru. Kebetulan family Mak Usu dah ajak, memang hau lioww la...hahahaha. Gambar ni ditangkap oleh adik aku menggunakan kamera handphone Sony Ericsson Xperia (kalau tak salah aku). Waktu ni memang enjoy antara saudara mara. Waktu tu, masing-masing purchase telinga rabbit yang ada lampu tu (bajet cute..hahahahaha). Aku sorang je yang pelik beli topeng coz terfikir yang topeng tu boleh diguna balik kalau ada function next time. Malam tu, persalinan aku pun agak ringkas dengan mengenakan baju layering kardigan dengan kemeja & seluar jean je. Cuma topeng jela penyeri muka yang tak berapa hensem ni..hahahahahha

Header MAY-JUN: EMOTIONAL AT PANTAI BOGAK, PULAU PANGKOR


Gambar ni pulak di tangkap di Pantai Bogak, Pulau Pangkor. Gambar ni ditangkap sewaktu trip batch kitorang kat Pulau pangkor. So, waktu senja kat sini memang cantik. Aku pun mintak tolong kawan aku untuk tangkapkan gambar ni menggunakan kamera Canon Powershot A470. Memang menjadila gambar ni sewaktu ditangkap, kena lak time tu mood emo aku tengah melanda. urmm, lantakla tang emo-emo tu. Tak kuasa nak fikirkan. Aku sengaja gelapkan diri aku untuk menggambarkan perasaan aku time tu. Waktu pergambaran ni, memang kena buat pantas coz air laut nak pasang & ombak pulak makin kuat. So, waktu tangkap gambar ni memang agak terhuyung hayang sikit. hahahahaha.

Sekian dulu 4 gambar terdahulu yang aku kisahkan. Ikuti sambungan dengan 4 lagi gambar header sepanjang tahun 2011 ni. Be watch out!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pages

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...