Blogger news

Selasa, 6 Mei 2014

Perginya Pak Ajis, Bujang Lapok terakhir



Assalammualaikum, semua pembaca. Hari ini kita dikejutkan dengan pemergian seorang hamba Allah S.W.T yang merupakan lagenda komedi Malaysia. Pak Ajis atau dikenali Datuk Abdul Aziz bin Sattar(8 Ogos 1925 – 6 Mei 2014) telah menghembuskan nafas terakhir pada pukul 2.30 pagi tadi di Pusat Perubatan KPJ, Kajang. Khabar pemergian Allahyarham telah disahkan oleh cucu Allahyarham, Ibaidah A. Ishak melalui laman twitter.

Allahyarham Pak Ajis merupakan salah seorang Lagenda Perfileman Melayu, seiring dengan barisan-barisan seniman seperti Allahyarham Tan. Sri P. Ramlee, Allahyarham S. Shamsuddin, Seniwati Mariani, Seniwati Sarimah, Allahyarhamah Normadiah, Allayarham Mahmood June dan lain-lain. Terkenal di era Perfileman Jalan Ampas, Pak Ajis telah membintangi lebih 50 buah filem dan drama dan diantara filem-filem terkenal lakonnya seperti Trilogi "Bujang Lapok (Bujang Lapok, Pendekar Bujang Lapok, Seniman Bujang Lapok, Ali Baba Bujang Lapok)", "Nujum Pak Belalang", "Suami, Isteri &...", "Layar Lara", "Pontianak Harum Sundal Malam I,II". Bermulanya karier anak seni sebagai krew rakaman, perlahan-lahan Pak Ajis mendapat perhatian dengan lakonan pertamanya sebagai watak pembantu dalam filem pertama lakonannnya, "Putus Harapan(1952)". Diatas bakat semulajadi Pak Ajis sebagai pelawak dan penghibur, Pak Ajis terus mendapat watak lakonan di bawah arahan P.Ramlee melalui watak diri sendiri dalam trilogi terkenal, "Bujang Lapok".

Allahyarham Pak Ajis telah mendirikan rumah tangga sebanyak 3 kali dimana isteri pertama, Siti Rumina Ahmad (bercerai), isteri kedua, Allahyarhamah Seniwati Dayang Sofiah (bercerai), dan isteri ketiga, Hasimah Delan. Sepanjang perkahwinan bersama ketiga-tiga isteri, Pak Ajis dikurniakan 7 orang anak. 

Berikut adalah gambar-gambar tribute pada Allahyarham Pak Ajis:


Kini apa yang pasti, kita anak Malaysia yang membesar dibawah pengaruh filem lakonan Allahyarham Pak Ajis akan sentiasa mengingati beliau. Semoga Allah S.W.T mencucuri rahmat ke atas roh Pak Ajis selamanya. Amin. Kepada Pak Ajis, kami akan merindui keletah dan jenaka Pak Ajis sentiasa & tenanglah di sana.

Rujukan: Utusan Online: Seniman Aziz Sattar meninggal dunia
              Astro Gempak: Tiada Lagi Bujang Lapok
              Wikipedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pages

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...