Blogger news

Sabtu, 5 Oktober 2013

Resipi Orang Bujang: Nasi Aromatik Cendawan



Assalammualaikum, semua. Untuk resipi bulan oktober ni, PL nak tunjukkan one of signature dish PL sendiri. hehehe. Hidangan nasi ni mempunyai aroma cendawan yang wangi, dan rasa pun lazat jugak. PL sendiri mengemari hidangan ni sebab ia lain dari yang lain, tidak terikat pada cliche hidangan nasi seperti nasi minyak,jagung, beriani, dll. Hidangan ini juga sesuai dimakan juga lauk pauk seperti Ayam Masak Merah, Dalca, Kari Ayam, Kuzi Kambing atau lauk-lauk sewaktu dengannya. So, untuk hidangan Resipi Orang Bujang Bulan Oktober ini adalah Nasi Aromatik Cendawan!!


Bahan-Bahan:

Beras (dua cawan, tapi terpulanglah pada kalian nak buat berapa banyak)

Bawang Putih (3-4 ulas, cincang)
Bawang Besar Holland(sebiji, cincang)
Halia (seinci, dicincang halus)

Cendawan Cina Kering (4-5 kuntum, rendam terlebih dahulu sehingga kembang)
Sayur Campur (secawan)
Tomato Cherry (dibelah dua. Boleh diganti dengan tomato biasa, tapi dipotong dadu)
Kacang gajus

Minyak Masak 
Rempah Daun Ketumbar/Parsley
Serbuk Rempah Cina (bunga lawang, bunga cengkih, kayu manis, ketumbar)
Stok Ayam (boleh ganti dengan kiub pati ayam)
Sedikit garam

Cara-cara:



1. Rebus cendawan cina untuk mendapatkan air pati cendawan. Setelah air rebusan bertukar ke warna keperangan, toskan cendawan dan hiriskan menjadi kepingan. Jangan dibuang air rebusan. Selepas itu, siapkan bahan saute' (bawang besar holland, bawang putih, halia)


2. Panaskan minyak masak didalam periuk nasi. Setelah panas, sauté kan bahan-bahan cincang tadi. Setelah naik wangi, masukkan pula sedikit air rebusan cendawan untuk mengelakkan tumisan menjadi kering. Masukkan pula sesudu rempah daun ketumbar dan rempah cina. Kacau sehingga sebati.


3. Setelah minyak mengelegak, boleh masukkan stok ayam. Masukkan sedikit air rebusan cendawan dan kacau sehingga pekat. Masukkan pula sayur campur, cendawan yang dihiris dan gajus. Masak sehingga sedikit mengelegak.


4. Apabila sedikit mengelegak, masukkan pula beras yang sudah siap dicuci. Masukkan selebihnya air rebusan cendawan. Renjis-renjiskan sedikit garam untuk menambah perisa. Kacau agar beras, bahan-bahan tumisan dan garam sebati. Pastikan sukatan air untuk menanak nasi mencukupi.

6. Setelah nasi hampir masak, masukkan pula tomato dan gaulkan dengan nasi supaya nasi tidak melekat didasar periuk. Tanak nasi lagi sehingga 5 minit & SIAP!

Begitulah resipi saya untuk bulan oktober ni. Jadi pada kalian yang teringin menyediakan hidangan nasi yang lain dari kebiasaan, PL mengesyorkan resipi ini. So, selamat mencuba!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pages

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...