Blogger news

Ahad, 7 Oktober 2012

Song This Month: Rumor Has It - Adele



Assalammualaikum, semua. Semenjak dari akhir bulan lepas, PL telah mengalami pelbagai masalah, samada segi profession hinggalah ke soal peribadi. Yeahh~ entah mengapa Pl boleh katakan bulan oktober ni bermula dengan tidak baik sekali. Ada sahaja masalah yang menimpa. Namun, Alhamdulilla ia tidak mematahkan semangat Pl untuk meneruskan kehidupan seperti normal (tapi, bulan ni agak kelam kabut sedikit).

Pl memilih lagu Rumour Has It, dendangan Adele sebagai Song Of the Month kerana faktor tema lagu itu sendiri yang agak kena dengan pelbagai masalah yang Pl hadapi pada awal bulan ni. Tapi, apa yang PL ingin tekankan adalah seperti tajuknya, RUMOR/GOSIP.



Pada mereka yang sudah berkerja, pasti sudah biasa dengan pelbagai kerenah kakitangan disekelililng. Begitu juga PL. Sejak permulaan kerja lagi, PL telah menemui pelbagai ragam manusia yang baik samada kakitangan, atasan, bawahan, pelanggan, pesakit, tidak mengira faktor usia, bangsa serta agama. Mungkin kerana apabila berkerja dalam satu komuniti yang besar, telah menyebabkan berlakunya daya saing yang kuat antara satu sama lain untuk merebut peluang dan mengapai hajat yang disasarkan. Ada yang mengejar harta, pangkat, penghormatan, perhatian, keistimewaan dan sebagainya. Sebenarnya, PL amat menyukai bila berlakunya kompetitif diantara sesebuah komuniti. Tidak kira samada komuniti pelajar, pekerja, rakan-rakan, sifat kompetitif ini juga dipupuk dan digunakan dengan nilai moral yang tinggi, ia mampu menjadi pendorong pada si pengamalnya untuk menjadi lebih baik dan berwawasan. Di waktu persekolahan juga, PL sendiri seorang yang suka bersaing dengan rakan-rakan PL untuk menjadi pelajar terbaik. Kami, pelajar-pelajar pendidikan seni berusaha dan bersaing menghasilkan model kreatif kami yang terbaik untuk mendapat markah tertinggi untuk SPM. Tapi, tidak semua orang mempunyai sifat kendiri yang baik. Tidak semua orang berdaya saing dengan cara yang sihat.

Sure, she's got it all, But, baby, is that really what you want?


Urmm, kadangkala PL tertanya juga. Apa yang kaki gosip ini mahu? Apakah si ratu novella ini gilakan perhatian/kuasa? Dengan melayarkan khabar angin dan menjadi penglipurlara yang tidak bertauliah, apa yang dia dapat dari menyebarkan cerita? Ceritanya mungkin ada benar, ada tidaknya. Didalam mana-mana kelompok masyarakat sekalipun, golongan sebegini sememangnya ada. Kerana dia, apa sahaja yang berlaku, baik buruk, semua ada digenggamannya. Semuanya mahu dicampurinya. Sejujurnya, PL sendiri banyak kali menemui orang-orang sebegini dan PL sendiri tidak tahu apa motif mereka bertindak sebegini. Seperti PL katakan, sifat berdaya saing sebenarnya sihat dan amat digalakkan untuk melahirkan masyarakat yang produktif. Tapi, kerana insan-insan sebegini menyebabkan ada pelbagai cerita tak enak sering berlegar-legar di ruang kerja. Akibatnya, masing-masing mencurigai antara satu sama lain. Almaklumla, termakan kata dan kisah-kisah yang tidak enak dijaja oleh si kaki gosip. Jangan memandang rendah orang sebegini. Lidah mereka bukan sahaja lebih tajam dari mata pedang, malahan boleh menjadi wabak yang menular andai tidak dibendung petahnya. Kerana si propa inilah ketidak-tenteraman boleh berlaku dalam suatu komuniti.

Bless your soul, you've got your head in the clouds,

You made a fool out of me,

And, boy, I'm bringing me down,

You made my heart melt, yet I'm cold to the core,

But rumour has it I'm the one you're leaving her for,


Apa yang tertulis di entry ini adalah hasil inspirasi apa yang berlaku pada PL pada awal bulan ini. PL tidak berminat untuk menceritakannya pada kalian, tapi rasanya cukup tergambar dari nukilan entry ini. Sesungguhnya, apa yang PL boleh katakan pada si Kaki Gosip/Kaki Propa berkenaan adalah satu sahaja:

"Allah S.W.T itu MAHA ADIL.."


PL akui terasa sungguh sakit hati dengan si kaki propa ini. Kerana dia, nama PL buruk. Kerana dia, banyak kisah tidak benar tersebar. Kerana dia, PL dipandang hina. Tapi, tidak mengapalah. sekali lagi PL menyatakan:

"Allah S.W.T itu MAHA ADIL.."


PL rasa tidak perlu untuk membalas dendam. Cuma bagi PL, Si Propa ini tidak menyedari keadaannya yang tak ubah nyawa di hujung tanduk. Tunggu sahaja terbukti kebenarannya. Mungkin kerana dia menyedari pun, tindakan menjatuhkan PL adalah sifatnya yang terancam dengan kelebihan orang lain. Jikalau Si Propa ini yang menyebarkan cerita, mana tahu disuatu hari nanti segala gosip yang dicanang itu berbalik pada dirinya pula. Tunggu masa sajalah.

PS: Di akhir VC diatas, hand sign Adele tu ditujukan pada Si Propa itu...F*CK!! hahahaha~

1 ulasan:

  1. Ape kejadah nak propa² bagai..
    Kalu propa kearah kebaikan tkpelah..
    Ish..ish..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...