Blogger news

Ahad, 2 September 2012

Song This Month: Bagaikan Sakti - Siti Nurhaliza ft. M.Nasir

Assalammualaikum.

"Setapak melangkah, dua langkah ingatan kanda pada dinda."

"Adinda bersumpah, jikalau kekanda tidak kembali, adinda akan menyusul kekanda. Menginjak pada tanah yang sama, bernafas pada udara yang sama."

"Belayar berbelok-belok, Sawah dibongkar di tempat tenang; Yang tinggal hati tak elok, Yang pergi hati tak senang."

"Bila sampai waktu, kita akan bersama."
Tentu korang terkejut kenapa lagu ni dipilih sebagai lagu bulan september. Sebenarnya, lagu ni dipilih aku berdasarkan impian aku untuk bulan ni. Untuk pengetahuan kalian, aku lahir pada bulan ni, 22 haribulan. Korang boleh anggap lagu ni sebagai satu luahan impian aku sempena hari jadi aku yang ke-22 ni. Lagu ni adalah interpretasi cinta bagi aku. Kita tak tau macam mana nak gambarkan perasaan kita sekarang terhadap orang yang kita jatuh cinta. Kita sukakan dia secara tiba-tiba.
Cinta datang
Tanpa diundang
Seumur masa tercipta

Dia datang bagai sakti
Bagai menyaksi mekar
Kembang pagi

Mungkin macam lagu ni, umpama menyaksi mekar kembang pagi. Suatu perasaan yang agak sentimental. Namun, indah terasa di hati. Kita terasa senang berada dengan dia, bercakap dengan dia, bergurau dengan dia. Ketika itu, yang ada di hati adalah sebuah wajah yang takkan hilang untuk selama-lamanya. Waktu itu, baru kita tahu apa itu cinta.

Cinta datang
Dengan senyuman
Panasnya membakar mentari

Wajah yang tergambar
Tak akan terpudar
Dari hati insan yang fana ini Fana ini

Kehadiran dia umpama sinar mentari di waktu subuh. Bayangkan betapa hangatnya kehadiran dia memanaskan jiwa kita yang sejuk sepi dan kelam bagaikan malam.
Tak mungkin mentari
Akan terus sembunyi
Tiada sempadan
Tak bisa ku lewati
Jika ini hakikatnya
Aku serahkan jiwa dan ragaku
Menantimu walau sengsara
Jika ini ketentuannya

Kerana cinta, kita rela mngorbankan jiwa dan raga kita. Biarlah apa kenyataan, biarlah apa yang terjadi, kita akan terus melewati apa jua halangan dan cabaran untuk terus bersama dengan dengan dia. Kerana kita tahu, dia adalah jodoh kita dari tuhan yang Esa.

Jika ini hakikatnya
Aku serahkan jiwa dan raga
Jika ini ketentuannya
Kau kan jadi milikku jua

Kita tercipta bersama. Walaupun apa yang terjadi kita tetap terus bersama kerna ini kehendakNya. Kita mempercayai bahawa soal jodoh itu rahsia Allah dan cuma Allah lah yang sahaja tahu siapakah untuk kita. Aku teringat satu dialog didalam filem "Ayat-Ayat Cinta (2007)":



Walaupun lagu ni dah lama, tapi aku masih meletakkan lagu dalam senarai lagu yang akan aku ingati sentiasa. Entah mengapa, aku terasa sangat sentimental dengan lagu ni. Tidak seperti lagu-lagu cinta biasa, bahasa lirik yang digarap M.Nasir ni sungguh indah. Sebuah puisi kecintaan yang tinggi nilainya, seperti kisah cinta yang diadaptasi untuk lagu tema filem itu sendiri, "Puteri Gunung Ledang (2004)". Komposernya juga M.Nasir memang seorang lagenda dan ternyata lagu ini boleh dianggap satu "masterpiece" kerana uniknya lagu ini bukan sahaja pada lirik lagu yang menggunakan bahasa melayu klasik, irama balada yang diselitkan elemen irama melayu dan jawa juga menarik halwa telinga untuk terus mendengar dan menghayati berulang-kali.

Tentang kenapa aku katakan lagu ni sebagai lagu cerita impian aku kerana aku berharap untuk hari jadi ke 22 ini adalah aku mendapatkan cinta. Aku tahu aku agak jiwang disini. Tapi, aku rasa itu yang semua orang inginkan, bukan? Untuk umur 22 tahun ini, aku rasa tiba masanya aku bukakan hati aku untuk mencintai seseorang. Aku perlukan seseorang untuk bersama aku sentiasa sehingga tua. Yang dapat terima aku seadanya. Hahahaha. Sudah, tak pasal-pasal entry ni jadi medan cerita kisah cinta aku pulak. Jom, sekarang kita dengarkan lagu Bagaikan Sakti dari Siti Nurhaliza dan M. Nasir.

3 ulasan:

  1. Ya...betul la intepretasi anda tentang cinta itu. Saya sedang merasakannya kini. Semoga anda berjaya perolehi cinta sejati. Ingatlah, sesiapa pun boleh membuatkan kita jatuh cinta padanya dengan kehendak dan izin Allah jua.

    BalasPadam

Pages

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...